DogBasics > Nieuwslezer

Methoden Millan ter discussie

03-11-2011 15:51 door Magda Willems (reacties: 32)

Dog Whisperer

Hondenliefhebbend Nederland kan er bijna niet om heen. Zeven dagen in de week verschijnt hondenfluisteraar Cesar Millan op televisie via SBS6 en National Geographic. In amper een half uur rehabiliteert Cesar ontspoorde honden en leert hun baasjes hoe ze met hun hond om moeten gaan. Toch is er, vooral in Europa, veel kritiek op de handelwijze van Cesar Millan.

door erwin van nieuwkoop

De in Mexico geboren Cesar Millan is op jonge leeftijd verhuisd naar Amerika om daar de ’Dog Psychology Center’ op te richten. Hij ontwikkelde een methode (Power of the Pack) die gebaseerd is op eigen ervaringen.
Op 28 juni 2006 heeft ’het Platform Verantwoord Huisdierenbezit’ (PVH) namens de Nederlandse organisaties van gedragsdeskundigen, op het gebied van kynologie, dierenbescherming, onderzoek en onderwijs, televisiezender SBS 6 met een petitie opgeroepen om de uitzendingen van de Amerikaanse versie van het programma ’De opvoedpolitie voor dieren’ met hondentrainer Cesar Millan te staken.
Zij vinden dat hier gebruik wordt gemaakt van dieronvriendelijke methoden die door onderzoek zijn achterhaald. ’De gepropageerde methoden zouden schade kunnen toebrengen aan de relatie van kijkers met hun hond’, volgens dat Platform Verantwoord Huisdierenbezit. Ondertussen is Cesar weer terug op tv met een eigen programma ’The Dog Whisperer’, maar zijn methode is gebleven.

Achterhaald

Ondanks het goede werk dat Cesar Millan verricht (het rehabiliteren van ten dode opgeschreven honden), kleven er nogal wat nadelen aan zijn methode. Een methode die gebaseerd is op de allang achterhaalde dominantietheorie, waarin men uitging dat een hond altijd bezig is om de baas te worden en dat ongehoorzaamheid en opstandigheid hardhandig de kop in worden gedrukt door de roedelleider.
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat in een vaste roedel zelden machtstrijd en agressie voorkomt. Sterker nog: dominantie en agressie hebben niks met elkaar te maken. En daar gaat het nu juist mis met Cesar’s methode. Zijn methode is gebaseerd op het, soms hardhandig, corrigeren van het ongewenste gedrag. En op tv lijkt dat te werken. Cesar komt binnen. Hoort de eigenaren van de hond aan en vertelt zijn verhaal over positieve energie en assertiviteit.
Binnen vijf minuten gaat hij het conflict aan met de hond en lijkt deze te winnen.Waar aan voorbij wordt gegaan, is dat deze methode bij de hond veel angst en stress veroorzaakt. Zodra de hond, vaak door pure angst, zijn strijd opgeeft, mogen de eigenaren het proberen. In bijzijn van Cesar zal de hond het niet in zijn hoofd halen om het gecorrigeerde gedrag te vertonen, maar van binnen is het een expansievat waarin de druk steeds verder oploopt en uiteindelijk een keer tot uitbarsting komt.
Dit resulteert in bijtincidenten door honden die uit pure onmacht en stress zichzelf gaan verdedigen. Stond voorheen in de linker onderhoek heel klein ’Don’t try this at home without professional help of a dogtrainer’, tegenwoordig staat het levensgroot dwars door het beeld, want ja het is levensgevaarlijk.
Aan corrigeren kleven heel veel nadelen. Vooral als het te corrigeren gedrag gebaseerd is op angst. Het uitvallen van honden naar andere honden is in 85 procent van de gevallen gebaseerd op angst. De hond heeft geleerd flink te blaffen en te grommen, omdat hij door ervaring weet dat de andere hond (vaak aan de lijn van zijn baasje) wegloopt.
Iedere hondentrainer die in zijn opleiding een stukje psychologie heeft gehad, weet dat je angst niet kunt bestraffen. Een hond die door angst uitvalt en wordt gecorrigeerd, zal alleen maar banger worden. In het gunstigste geval zal hij op dat moment stoppen met uitvallen, maar bij de eerste volgende hond valt hij weer uit. Zijn angst en frustratie wordt alleen maar groter.
Uiteindelijk komt de relatie tussen baas en hond zo onder de druk te staan dat de hond zijn frustratie botviert op de baas. Eigenlijk heel logisch. Stel, u bent bang voor spinnen. Panisch bent u er van. U gaat naar een psycholoog om van uw angst af te komen.
De psycholoog besluit dit aan te pakken door vlak voor uw gezicht een spin te laten zien. De kans is groot dat u gaat gillen, want u wilt die spin niet bij u in de buurt hebben. Op het moment dat u gilt, krijgt u van de psycholoog een klap in uw gezicht. Van pure schrik stopt u met gillen.
Bent u nu van uw angst van spinnen af? Welnee, die is alleen maar groter geworden. Sterker nog, u bent ook bang voor de psycholoog geworden. U gaat hem/haar mijden of (en die kans is reëel aanwezig) u geeft hem/haar een klap terug. Zo werkt het ook met honden. Door constant te corrigeren stopt u hooguit op dat moment het ongewenste gedrag, maar u leert de hond nog steeds niet wat u wel van hem verlangt. U krijgt een relatie die gebaseerd is op straf en angst voor straf, wat kan leiden tot agressie. Dat was toch nooit de bedoeling toen u uw hond aanschafte?

Diervriendelijk

Positieve trainingsmethodes gaan veel meer uit van het aanleren en belonen van gewenst gedrag. Alleen boek je daarmee niet binnen een half uur zendtijd (tijdelijk) succes. Maar deze diervriendelijke methodes zijn wel geschikt voor alle typen honden en houden veel langer stand. Deze honden hebben echter wel een baasje nodig, die bereid is om open te staan voor veranderingen en die niet snel terug valt naar oude achterhaalde correctiemethodes.

Erwin van Nieuwkoop is gediplomeerd hondentrainer en eigenaar van Hondengedragcentrum Noord-Holland Noord in Waarland.

Bron: Noordhollands Dagblad, Dagblad Zaanstreek
Uitgeverij: HDC Media bv
Datum: 29 oktober 2011

Lees het originele artikel hieronder:

Ga terug

Reactie toevoegen

Reactie door Ruud | 04-11-2011

Ik vindt het jammer dat ik niet kan reageren via WhatsApp...

Reactie door Ria van Dijk | 06-11-2011

He he, eindelijk iemand die kritisch en opjectief naar deze methode kijkt. Heel duidelijk omschreven waar het gevaar zit. Het lijkt wel dat als iets continue op TV is iedereen het aanneemt als waarheid. Zoiets heet hersenspoelen of indoctrinatie. Ben alleen bang dat velen Erwin niet zullen geloven. Hoeveel leed moeten we onze honden nog aandoen, voordat we overstappen naar veel diervriendelijkere methodes?
Met vr.gr. Ria

Reactie door Angelique | 07-11-2011

Het is goed dat we kritisch zijn en niet alles zomaar aannemen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het rehabiliteren van een ontspoorde hond niet zo makkelijk is als dat de dogwishperer laat overkomen. Onze hond is enkele malen gebeten aan de riem door een andere loslopende hond, nou dat is nooit meer goedgekomen ondanks meer als een jaar lang gedragstherapie. En zeg nou zelf, wij zouden ook pareren aan de riem als ze ons een slip riem om doen. Verder is tv er mislijdend je laat zien wat je wilt laten zien en de rest knip je eruit. Wij kiezen voor de diervriendelijke methode van Magda en die bevalt prima.
Groetjes Angelique

Reactie door Jacqueline | 29-12-2011

De tv-programma's van de dogwhisperer vind ik ook niet zo goed. Televisie is vaak misleidend omdat er snel gescoord moet worden en de aandacht van de kijker moet worden vastgehouden met overdreven emotionele beelden. Ik ben dan ook zeer sceptisch geworden over het informatiegehalte van tv-programma's. Ik heb echter het boek Cesar's way gelezen en vind dat erg goed. Het boek gaat niet over straffen en correcties maar over een band met je hond smeden en hem/haar zelfverzekerd leiderschap en volop beweging bieden. Ik ben de methode toe gaan passen in mijn eigen roedel van 6 wegens gedragsproblemen afgestane honden en boek verbluffende resultaten die ik met andere methodes en hulp van gediplomeerde trainers niet voor elkaar kreeg. Mijn honden zijn veel relaxter en zeker niet banger geworden en het onderling bakkeleien en overmatig blaffen, trekken, achter de katten aanzitten en eindeloos aandacht vragen is over. Ik laat ze nu zelfs aan de riem uit, allemaal tegelijk.

Reactie door Bianca | 19-04-2012

Wat ik jammer vind, is dat Erwin voornamelijk zijn, en wellicht meningen van anderen, uitspreekt. Hij geeft te kennen dat Cesar's Millan methoden dieronvriendelijk en achterhaald zijn... Onderzoek zou dat uitwijzen... Echter hij geeft geen verwijzingen naar deze onderzoeken, wat zijn betrouwbaarheid achteruit haalt. Ik zeg niet dat Erwin ongelijk heeft en dat Cesar geweldig is, maar ik zou wel graag bronverwijzingen willen zien. Meningen kunnen immers verschillen...

Verder, als Cesar's honden of de honden waar hij naartoe gaat, tikkende tijdbommen worden, dan zouden deze vroeg of laat alsnog afgemaakt moeten worden. Tevens zouden deze niet normaal kunnen functioneren... Waarom horen we hier dan niks van? Van zowel het nieuws of de eigenaren die deelgenomen hebben aan Cesar's video's?

Reactie door Renate | 04-12-2012

Viel me op een gegeven moment op dat de honden nooit uitgelaten blij zijn, altijd die onderdanigheid...
Ik herken dat niet als iets waar een hond zich erg lekker bij voelt..

Je bewust worden van je energie, en in het hier en nu zijn is een geweldig aandachtspunt maar geef mij maar een stel uitgelaten blijde honden die ook zelf keuzes mogen maken...

Reactie door Jan van Hest | 29-08-2013

Gelukkig is hij nog niet zo erg als Martin Gaus, daar zag je honden door het beeld vliegen in de lucht. Ik kan je verzekeren dat de honden dat niet leuk vonden. Het gooien van slipkettingen werd vroeg bij gezworen. Door iedereen, ook specialisten.

Gelukkig ontwikkelen mensen zich en zie ik Martin Gaus honden geen vliegcursussen geven. Wellicht zal Cesar Milan zijn methodes ook aanpassen. Hij heeft nu een hele stichting achter zich en een punt bereikt waar mensen van kunnen dromen.

De kritiek naar Cesar milan vind ik moeilijk op waarde te schatten. De Post van Bianca geeft dit goed aan.

Reactie door Jo van den Heuvel | 13-12-2013

Ik heb pas twee weken een hond. Gisteren de eerste theorie les gehad van een hondenschool die door jullie is geregistreerd. Zij was ook tegen de methoden van Millan. Ik heb veel uitzendingen gezien. Ik ben uiteraard tegen geweld en weet dat honden in een roedel meestal zonder geweld communiceren. Ook weet ik dat je goed gedrag moet belonen. Dat werkt gewoon. Toch heb ik al een paar dingen gebruikt van Millan. Als de hond (pup 9,5 weken) wild is, overal in bijt en niet wilt luisteren. Ik leg hem voorzichtig op de rug. Laat hem even uitspartelen. Ik blijf vriendelijk en houd hem zacht tegen zijn buikje. Na 10 sec. is hij uitgesparteld en geeft zich over en is verder gewoon rustig. Wat is hier fout aan?

Reactie door Giny | 04-01-2014

Heb 3 honden gehad, 2 rottweilers, beide over de 10 jaar geworden, en nu een witte herder van bijna 6 jaar.
Schatten van honden. Wat Cesar doet is de hondenbezitters opvoeden, en dat doet hij heel goed.
Het ligt nooit aan de hond. Natuurlijk is de ene feller dan de ander. Meer dan de helft van de baasjes kiezen de verkeerde hond, of ze behandelen de hond als mens.
Ik knuffel en masseer mijn hond ook, maar het blijft wel een dier. Veel lopen, samen erop uit.

Reactie door Dasha | 08-01-2014

Mensen die kritiek op Cesar hebben met het oordeel dat hij opvoed door angst te gebruiken snappen duidelijk niet hoe te werk gaat. Dat is mijn mening. Ik houd ook van een blijde hond, maar een kwispelende hond is bijv. niet altijd een blijde hond. Iets wat veel te veel mensen niet begrijpen. Als ik om mee heen kijk hoeveel mensen er een hond nemen, maar niet begrijpen dat jij als mens de leider moet zijn kan ik me daar behoorlijk aan ergeren.
Agressie helpt nooit bij een hond opvoeden, maar de hond verwacht wel duidelijkheid in wat er van hem verwacht wordt. Dat is wat Cesar mensen probeert bij te brengen. En op tv kan je idd niet alles weergeven en kunnen dingen al snel verkeerd overkomen (mensen zien dingen zoals ze ze willen zien), maar lees idd eens een boek van deze man. Dat komt beter over dan een aflevering op tv.

Reactie door p | 13-01-2014

De persoon die het hele dominante gedoe verzonnen heeft heeft bekend dat hij fout zat weet zijn naam niet precies david ofzo vast over te google.
Een hond op de rug leggen lijkt te werken ja...
In feite stijgt het stress niveau zo hoog dat de hond bevriest.een natuurlijke verdedeging, de hond leert hier niks van.alleen dat de baas eng is zeker bij een pup

Reactie door p | 13-01-2014

Ceaser slaat de hond soms in zijn bek.
Gebruikt antiblaf riemen
Port en ga zo maar verder...
Als jij bij iemand logeert en je ruimt bijv je troep niet op en de huisvrouw port je continu in je zei zonder te zeggen wat je fout doet reageer jij dan niet?

Ik heb liever dat mijn hond wil luisteren omdat hij het lijk vind

Dan dat hij moet luisteren en bang voor me is.

Daarbij kan iemand nsuper veel zelfvertrouwen hebben en 100% zeker van zichzelf zijn dan nog een probleem hond hebben.

Correctie werkt onderdrukkend maar wat leert de hond?

Reactie door martine | 28-05-2014

dit is duidelijk door iemand geschreven die een soort van jaloezie heeft jegens Cesar. En zich nog nooit verdiept heeft in het gedrag van honden en nog nooit gezien heeft hoe honden zich gedragen in een roedel. Die zogenaamde agressie die Cesar zou gebruiken, gebruiken honden onderling ook om elkaar te corrigeren. Ik vind het ook jammer dat dit stuk geschreven wordt alsof dit de waarheid is, terwijl het enkel iemands mening is. Van iemand die zich hondentrainer noemt. Als hij eens zonder jaloezie naar Cesar's werk zou kijken dan zou hij zien dat het allemaal heel logisch is wat hij doet, tenminste als je snapt hoe een hond in elkaar steekt.

Reactie door Bart | 15-06-2014

Als je goed naar de series kijkt van Cesar en luistert naar wat hij zegt, vaak zegt! dan begrijp je dieren beter, niet alleen honden. Veel boeken over dieren gaan over het gedrag van een dier en hoe je hun lichaamstaal moet begrijpen. Naar mijn mening legt Cesar dat heel goed uit, hoe je daar vervolgens op moet reageren is dus, denk ik, het discussie punt. één van de dingen die ik heb geleerd is dat ik rustig moet zijn en dat ook moet proberen uit te stralen, iets wat vaak benadrukt wordt door Cesar en waar meer mensen het vast mee eens zijn. Als mensen erg overstuur zijn is er soms geen fatsoenlijk gesprek mee te voeren, dus probeer je ze eerst te kalmeren én dan ga je er een gesprek mee aan. Dit is wat Cesar naar mijn mening ook doet bij honden. Soms iets te harthandig? euhmmm... ja zou kunnen, kan ik me "iets" in vinden. maar probeer dezelfde techniek eens bij paarden of andere grote dieren, als ze ergens heel erg bang voor zijn. Deze leg je niet zomaar op hun rug of geef je een tikje zonder dat je een tik terug krijgt. voor deze dieren volg je dezelfde volg orde van training; zorg dat je kalm bent, zorg dat het dier kalm is, weet wat voor lichaamstaal het dier heeft en wat het betekend en probeer hem dan iets nieuws te leren.
Wat ook vaak benadrukt wordt is; hoe komt jou lichaamstaal over op dieren. vaak stond ik hier niet bij stil, maak dankzij de series ben ik daar veel meer op gaan letten en heb ik nog meer geleerd over hoe ik mijn stem geluid beter kan gebruiken en dat ik geen snelle en drukke bewegingen moet gebruiken maar RUST moet uitstralen.
ik ben erg benieuwd naar reactie op dit stukje, dus als je dit gelezen hebt en niet gespannen bent maar lekker relaxt en rustig, stuur dan graag een reactie

Reactie door Wilko | 20-09-2014

Iedereen die voor cesar is moet maar eens even kijken hoe hij een labrador verpest.

'Dog Whisperer: Showdown with Holly' bekijken op YouTube - Dog Whisperer: Showdown with Holly: http://youtu.be/9ihXq_WwiWM

Reactie door Wesley | 22-09-2014

Uitstekende kijk op Cesar Millan. Zijn methodes zijn inderdaad achterhaalt en niet meer van deze tijd.

Reactie door frida | 07-10-2014

als die Erwin van Nieuwkoop het zo goed weet allemaal . mag hij mij gaan vertellen hoe het kan dat mijn mix . stafford / cane corso genaamd knoet . ( aangelijnd ) . helemaal uit het niets. een (los ) langslopende herder boven het oog greep en never nooit meer los wou laten .
ik heb 3 verschillende soorten reuma en kan hem op zo'n moment niet houden .
wij durven nu niet met hem te wandelen . wat als hij weer een hond grijpt .
(achter het hek wordt wel duidelijk dat hij veel veller reageert op herders dan op andere soorten honden ) .

Reactie door Zina | 21-10-2015

Hallo mensen,

Misschien gaan jullie mij allemaal haten na dit bericht maar dat intereseert me echt geen moer.
De methode van cesar vind ik een goede manier.
Ik heb in de loop van de jaren veel onderzoek gedaan en een hond lief vragen dmv: ahh (naam) wil je komen??? geen goede manier een hond behoort te komen als je t vraagt je moet geen discussie aan gaan met een hond daarvoor heb je mensen!
Veel mensen vinden cesars manier van in de zij prikken nek of op de rug/zij leggen geen goede methode maar kijk eens bij wolven. daar gebeurd het ook en al eeuwen lang~!
Als een hond dominant aant doen is.. behoor jij (aangezien je de baas bent) en hogere rang hebt... de hond onderdanig te laten worden.
Tenslotte is de naam: een positief iets en moet je niet als je boos bent de naam van je hond noemen.

Positief: Goedzo!(naam) kom hier!
Negatief: Neeee! (naam) Hier komen!

Zo ziet je hond zn naam als iets negatiefs.

Reactie door Judith | 03-01-2016

Mensen die de methode van Cesar als negatief zien snappen er gewoonweg niks van! Hij is juist positief bezig en laat juist zien dat de mens (!) het probleem bij de hond verergert of laat gebeuren doordat de "hondentaal" niet wordt begrepen!! Ik heb (altijd vanuit positieve kant) zijn methode toegepast en altijd met succes. Een vechtende rottweiler en Bordeaux Dog binnen 10 minuten de beste maatjes voor altijd en een adhd-hond die nu rustig bij de deur wacht en na de baas naar buiten gaat etc etc!! En bij elke hond (want elk dier is uniek met eigen karakter) weer de hondentaal lezen om te weten wat je moet doen!! Cesar staat voor een band opbouwen met je hond waarbij grenzen nodig zijn. Je kind moet je ook grenzen geven, niet slaan maar streng zijn en consequent als het nodig is, maar zoveel mogelijk positief complimenteren waar kan met oprechtheid!. En dat is hetzelfde met Cesars methode. Lees al zijn boeken maar. Superrrrrr

Reactie door Vera | 07-01-2016

Hallo Judith,
ik ben het helemaal eens met je reactie. Heb ons Schipperke een 200%tige verbetering laten ondergaan van een angstige, niet bereikbare hond naar een hond die nu netjes naast mij wandelt. Allemaal met de methode van Cesar.
Ik zou graag met jou in contact komen voor contact gegevens heb ik een site www.cakesenco.be.

Reactie door Pallandt | 30-01-2016

In de eerste plaats al jammer als het zover moet komen met een hond. Ik werk samen met mijn hond via beloningssysteem simpelweg omdat de hond en ik samen plezier hebben en de vertrouwensband sterker en sterker wordt op deze positieve manier. Ik ga mijn hond niet 'aanpakken' op de manier van Cesar Milan. Vertrouwen is het allerbelangrijkste en dat krijg je zowel bij een mens, kind of dier niet door macht uit te oefenen op welke manier dan ook!! Natuurlijk zijn er honden die al ontspoort zijn maar ook daar heb ik de juiste methode voor gevonden!! Het zou verplicht moeten zijn voor iedereen om voor aanschaf van een hond een theoriecursus te moeten doen en na aanschaf een puppy en gehoorzaamheidscursus afgerond met diploma! Zouden we in ieder geval veel narigheid voor honden en bazen mee kunnen voorkomen!!!

Reactie door Nathalie | 20-02-2016

Tjeezz... Toen ik dit artikel begon te lezen wist ik al dat het iemand ging zijn die positieve gedragsmethodes uitvoert of daarvan voorstander is. Ik Denk juist dat degene gehersenspoeld zijn ofzo. Ik zeg absoluut niet dat je je hond moet slaan of dat je hem niet moogt belonen ... maar corigeren op een humane manier is toch ook nodig hoor. Ik heb een paar lessen gedaan met een ervaren positieve gedragstrainer samen met mijn dood brave Duitse scheper, yogie. (Ik moest dit voor school doen.) Ik stond open voor een andere methode aan te leren, maar wat kwam er van verder? Mijn hond luisterde naar niks meer wat ik hem vroeg,erger nog ... Yogie, een hond die nooit in zijn leven getrokken had, sleurde mij gewoon alle richtingen uit. Ik mocht niks ondernemen alleen maar zacht tegen hem spreken en hem lokken met een speeltje, waar yogie niet eens een oog voor had. Ik heb nog enkele keren geprobeerd die methode op te volgen, maar mijn honden reageerde dominant en deden niets meer wat ik hen vroeg. Ik heb letterlijk heel mijn leven honden gehad en nog nooit had een hond dominant gedrag naar mij laten zien, buiten toen.

Het is gemakkelijk om Cezar zwart te maken, maar hij doet het toch maar. Ik zie niemand van die positieve gedragstrainers een ontspoorde hond trainen. Ik heb zoiets; als je het beter kunt...prima...Maar bewijs het dan. Daarnaast doet cezar de hond helemaal geen pijn, maar blijkbaar zijn vele te lui om de ondertiteling te lezen naar wat zijn bedoeling juist is en waarom hij hetgeen doet wat hij doet.

Een klein voorbeeld; Hij corrigeert door met zijn voet tegen de zij van de hond te pushen . (Ooh, amai dat doet pijn hè? )

Wat doen wolven/wilde honden in een roedel? Als de ene hond onstabiel gedrag vertoont zal de andere dat negeren of handelen. 1 handeling daarvan is dat een andere hond gewoon naar die hond toeloopt en tegen de zijkant van die hond aanbots.

Zien jullie de gelijkenis? En als je denkt dat ik zever verkoop dan denken jullie dat maar. Ik heb mijn honden en andere mensen hun honden geobserveerd en dit met mijn eigen ogen gezien.

Een hond heeft een leider nodig. En denk je dat honden je dankbaar is als je ze koekjes geeft? Mooi niet, dat zien ze als onderdanig gedrag. Jij geeft jou eten af aan de hond. Onderdanige Wilde honden/wolven geven hUn voedsel ook af aan de alfa...of anders kunnen ze wel eens een flinke beet te voordeuren krijgen.

Elke wolf heeft zijn geur mee, een alfa krijgt altijd het beste vlees een onderdanige moet het doen met de overschotten. Elk stuk van het lichaam ruikt anders (een wolf ruikt dat, wij niet) en die geur bepaald nou net of je alfa bent of niet. Op die manier kunnen vreemde wolven ruiken of ze het met een alfa te maken hebben of niet. (Er zit nog een hele theorie achter maar dat is te lang voor uit te leggen)

Dus is de positieve gedrag training anders wel zo natuurlijk? Neen. Daarnaast zijn sommige positieve gedrag trainers niet zo positief hè. ..Want heb al geweten dat ze schokbandzn gebruiken voor hun hond af te richten...is dat positief? U hond electrokuteren ? Awel, dan heb ik medelijden met jou hond .

Geef mij cezar zijn methode maar die ervoor zorgt dat ik een trouwe viervoeter heb. Ipv die positieve gedragscode trainers die mijn hond helemaal naar de vaantjes werkt...

En als je een positieve gedragstrainers bent die een ontspoorde hond kan resetten...Let me know and prove it ;) Daarbij houd niemand die trainers tegen om zelf een programma te maken ;)

Maar bon, denk eerst maar eens na voor je een ander gaat zwart maken...

Reactie door Nathalie | 20-02-2016

Ow ja, vergeten, het is meestal de eigenaren die iets moeten doen aan hun gedrag, de hond reageert gewoon op jou energie. En dat klopt. Als ik bv. Kwaad ben op mijn vriend en ik kom thuis..mijn hond gaat me dan gewoon aan de kant. Terwijl hij anders happy op me komt aflopen. Dus...Wie zijn fout is het als jou hond zich misdraagt? Als je eerlijk bent, weet je het andwoord goed genoeg. Dus is cezar dan slecht omdat hij grotendeels met zijn energie werkt? Of zijn jullie gewoon stuk voor stuk jaloers op hem omdat je het zelf niet kunt?

Nog een voorbeeld van energie.

Ik was toen malig onderweg naar school. Er liep een vrouwtje met haar border collie. Blijkbaar had ze zoveel vertrouwen in het beestje dat zij hem liet los lopen. Dus ik kijk naar de border collie en ik voelde mijn eigen energie al anders worden (een beetje enthousiast, gelukkig, eigenlijk wou ik de hond aaien maar ik wees me er zelf op dat ik dat niet mocht doen omdat het beestje naar zijn eigenaar moest luisteren.) Er kwamen vele mensen voorbij, en de hond bezag geen 1 van alle mensen die voorbij kwamen. Maar toen hij mij zag keerde hij zich om, liep op me af en sprong tegen me op (Op een knuffel achting manier.) Ik liet de hond van me afgaan en ik begon hem te aaien. De eigenaar kwam naar ons toe en stond met open mond versteld dat haar hond van haar geweken was. Ze zei letterlijk dat haar hond dit nooit in zijn leven gedaan had. Dus wat denk je? Heeft jou energie op een hond effect of niet? ;)

Reactie door dany | 06-03-2016

Ik ben al meer dan 20 jaar trotse eigenaar van Boxers. Hoewel Boxers in het algemeen bepaalde ras-eigen karaktertrekken hebben, gedraagt elke boxer zich anders. Momenteel heb ik 2 reu's, niet gecastreerd en ..boordevol testosteron!! Ik voed mijn honden op volgens Cesars methode en dat werpt zijn goede vruchten af. Als het nodig is, dan krijgen ze hun "corrigerende" tik en een kort "hélà!! wat hen ommiddellijk uit de niet gewenste ''state of mind' haalt. Die bewuste 'tik' die door velen wordt afgekeurd is toch wel nodig. Integendeel tot hetgeen de meeste tegenstanders (willen) beweren gaat hiet hier niet om een "slag of stamp" waarbij je de hond pijn doet. Neen, hier gaat het gewoon om een lichte tik om zijn aandacht af te leiden en daarna te kunnen corrigeren. Zoals in elke roedel is er een hierarchie en dus ook in de mijne. Een van mijn boxers is leider van de andere( de jongere). De oudere hond heeft psychisch overwicht op de jongere. Af en toe "corrigeert" de oudere de jongere en geloof me, de "tik" die de jongere krijgt van de oudere is een veelvoud van de "tik" die ik af en toe geef. Als het evenwel te erg wordt dan grijp ik als baas is. Want ik bepaal wanneer het "genoeg" is. Eens klappen in mijn handen en een kort "hélà!!!" is meestal voldoende.

Reactie door Jeroen | 17-03-2016

Snap niets van bovenstaand stuk, totaal niet herkenbaar en juist het omgekeerde van wat Cesar Millan laat zien en verteld.
Hij laat juist zien, dat je op harmonieuze wijze en zonder inzet van kracht een hond ander gedrag kan aanleren. Hij laat ook zien hoe gevoelig dieren zijn voor menselijke gespannendheid en hoe belangrijk het dus is als baasje om ontspanning te beoefenen met je hond.

Reactie door Erwin Spaan | 26-04-2016

De methode van Cesar Milan wordt inmiddels door meer trainers gebruikt en wordt Balanced Training genoemd wat zowel op de geestelijke toestand van baas en honden als op de opvoeding slaat; belonen én corrigeren. Vooral bij de (her)opvoeding van wat moeilijkere honden is het soms nodig alle mogelijkheden van het welbekende operante vierkant te benutten; bij balanced training is het de bedoeling dat dit op een natuurlijke manier gebeurd; de correcties zijn afgeleid van de manier waarop hondachtigen elkaar corrigeren. Om een hond te mogen corrigeren is het nodig dat je in de ogen van die hond daartoe gerechtigd bent; dat ben je alleen als je een hogere positie in de rangorde inneemt. Daar kan het dus ook fout gaan aangezien er in tegenwoordig in noord Europa de dominantietheorie als achterhaald wordt beschouwd.Je hoeft mij niet te geloven of Anniek Winters of Bert van Straten of Rogier Oldenburger maar dit citaat van één van de belangrijkste biologen ter wereld is veelzeggend: "Honden denken in termen van verticale in plaats van horizontale ordening, en moeten niets hebben van een anti-autoritaire opvoeding.Besluiteloosheid over de vraag wie de baas is levert hondentherapeuten een goed belegde boterham op. Eigenaars die het vreselijk vinden om de baas te spelen, beroven hun huisdier van één van de noodzakelijkste elementen voor hun psychische stabiliteit, namelijk een duidelijk gedefineerde sociale positie.Elke hond die door zijn eigenaar niet onder de duim kan worden gehouden zal proberen aan de top te komen. (Frans de Waal,uit het boek van nature goed)Ik vind deze tekst wel wat ongenuanceerd aangezien de meeste honden van zichzelf al dusdanig onderdanig zijn dat je echt je best moet doen om niet als leider gezien te worden maar is wel heel duidelijk.

Reactie door els | 07-05-2016

nou geef mij maar de Cesar Milan methode. ik ben het zo zat dat mensen die man zo door de slijk halen. ik heb een methode gezien en die is van ian dunbar dat is dus 180 graden het tegenovergestelde wat cesar doet. nou kan je zeggen dat het een flut methode is. ik zie het van dichtbij hier bij mij in de buurt van mensen die deze methode hanteren en daar komen dus alleen maar valse honden van. voorbeeld liep hier een hond in het veld mankeerde niets aan speelde altijd normaal gaat de eigenaar naar training die dus die methode hanteert en de eerste beste keer valt die hond aan heel raar. ik heb workshops van die man gezien toen ie hier in nederland was bijna alle honden hadden muilkorven om. dus niet echt betrouwbaar deze mensen kunnen nooit normaal met de hond wandelen want ze kunnen de honden gewoon niet houden. nee geef mij dan maar cesar werkt het beste. en ja op tv zie je het in een half uur maar elk normaal denkend mens weet dat er veel tijd overheen gaat ook voor de baasjes dus mensen hou op met afkraken van cesars methode. elke hond trainen kost tijd en elk balans kost tijd zowel voor hond als voor baas.

Reactie door leo | 08-10-2016

ik vind het idd een tijd worden om een tv programma te maken hoe een positieve trainer een angstbijter opnieuw opvoed. maar die zal dr nooit komen.

Reactie door Hans | 18-11-2023

Les gehad van martin gaus. Nooit meer. Die leert elk negatief gedrag te negeren en halsbanden zijn gemeen dus verboden in de les. Tuigjes moeten aan. Ik heb nog nooit zoveel geleerd over wat NIET werkt. De methode van Milan was een verademing want werkte wel! Ik herken me dus niet in het artikel. Vreemd om aan onderzoek te refereren zonder bronvermelding.

Reactie door Libby Farris | 23-08-2024

Attention all gaming enthusiasts!

Are you ready to take on new challenges and have endless fun? 3030 Games has you sorted with a range of games to keep you entertained.

What Makes 3030 Games Special?
- Diverse Game Collection: Check out a great variety of exciting games.
- Absolutely no cost: Delight in unlimited gaming without any cost!
- Instant Gameplay: Start playing right away – no downloads needed!

Don't delay! Visit 3030 Games now and make the most of your gaming time.

++ Play Now: https://bit.ly/3030games

Reactie door Piper Rawlings | 29-08-2024

Reactie door Caroline Brookman | 07-09-2024

Grab Google Workspace email accounts for just 1.75 dollars per address per monthly This is the best deal you’ll come across, and it's designed to help you save while providing you with all the resources you require to stay on top of things and professional.

We’re an official Google reseller, so you’re receiving reliable, trusted service linked with Google. Manage your work communication smoothly with secure, professional email accounts that are easy to configure and manage.

Visit https://bit.ly/workspaceacc

* You can buy new accounts or transfer your existing accounts seamlessly with all accounts and data preserved.

If you don't want to get a message from me anymore, please hit reply with the text: "No Thanks"

Overig nieuws

23-10-2022 00:00 najaarswandeling
23-05-2018 16:38 vervolgcursus
09-11-2010 14:33 Diploma Puppyspecialisatie
30-09-2010 16:43 Interview voor L1
13-11-2009 15:10 Hondenkoekjes zelf maken
24-04-2009 20:06 Artikel in de Kwarto
31-03-2009 20:32 Kwaliteitslabel
29-12-2008 12:16 Beroemdheid
13-08-2008 15:33 Vrijwilligers gezocht